Fåtölj

Under sista secondhandrundan var jag på jakt efter en byrå, men det slutade med en fåtölj istället. Det är det som är det fina med secondhand, du vet aldrig vad du kommer att komma hem med.  Hur som helst, mitt i gången  utan prislapp stod den där på Erikshjälpen och väntade på mig, fotöljen med det lilla extra. Jag föll totalt för formen och inte blev det sämre när den var riktigt skön att sitta i. Nu är jag på jakt efter en matchande fotpall så att jag kan sitta och sticka eller läsa i den i timmar. Problemet är dock att jag inte hittar någon information om fotöljen hur mycket jag än letar. Fåtöljen har en klister lapp där det står: Dahléns Dalum, Fåtöljindustri AB, Nyckeln till modern sitt-komfort. Jag hittar andra fotöljer men ingen som liknar denna. Är det någon som har sett en sådan här fåtölj eller som vet var jag kan hitta någon information om den? Tacksam för hjälp. I helgen verkar det dåliga vädret fortsätta så det blir nog en secondhandrunda till istället för kolonin. Idag blir det att ta på sig regnkläderna och ge sig av till yngsta broderns student. Hoppas att de får uppehåll när de springer ut och ska åka på flaket!

(jag missade att publicera detta i fredags. Bättre sent än aldrig..)

4 responses to this post.

  1. Posted by Fredrik on juli 13, 2010 at 11:06 e m

    Hej,
    googlar ibland på Dahlens eftersom det var min morfars fabrik i Dalum. Hittade denna och kan berätta att matchande pall finns inte och fåtöljen är omklädd men verkar vara i fint skicl. Dock letar jag efter en sån här att glädja min mor med, du har inte lust att sälja den?
    Tack
    Fredrik

    Svara

    • Posted by jonatan oscarsson on augusti 19, 2010 at 1:01 e m

      HEJ!!!
      Jag har en likadan stol som oxå är omklädd i turkosa ull. super snygg och superskön, jag skulle antingen vilja få tag på en till eller göra mig av med den jag har för jag vill ha ett par fåtöljer.
      Men jag skulle oxå vara tacksam för mer infp om denna modell.
      Häls Jonatan

      Svara

  2. Posted by Lilla Ida on juli 14, 2010 at 10:03 f m

    Hej,
    Vad kul att änligen få veta lite om fåtöljen och att det var din morfar som ägde fabriken. Tillverkade de många olika slags fåtöljer?
    Jag gillar formen på fåtöljen skarpt och hade väl egentligen inte tänkt att sälja den. Men inget är ju hugget i sten. Maila mig på adressen idani833@spray.se
    Mvh Ida

    Svara

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

